tisdag 17 juni 2008

Placeringskort till bröllop

Jag har fått äran att ansvara för att göra placeringskort till en väninnas bröllop. Temat går i vitt, rött och svart. Det ska vara modernt men samtidigt romantiskt. Här är resultatet!

Så här gjorde jag: Jag inhandlade lite grövre svart och vitt papper hos bokhandeln. Där hittade jag också små små röda dekorationshjärtan som passade väldigt bra i sammanhanget.
Jag mätte upp måtten på pappret med en blyertspenna och klippte ut rektanglarna. (Har värdelöst ögonmått så blyertspennan blev ett viktigt tillbehör)

Den svarta rektangeln mäter 7 cm x 3,5 cm och den vita mäter 5,5 cm x 2 cm. Istället för att bara vika det svarta pappret dubbelt så gjorde jag en baksida för sig och limmade på. Tyckte det blev snyggare så. Den och mäter 4,5 cm x 2 cm.

När korten var klara började jag limma på alla hjärtan. Jag beslutade mig för att limma på ett lite större hjärta på männens kort och två lite mindre hjärtan på kvinnornas. Eftersom man oftast sitter varannan man och kvinna vid bords, blir det på så vis lite variation på placeringskorten. Att limma fast alla hjärtan på korten var lite pillrigt eftersom det var 67 kort som skulle göras. Alltså 201 hjärtan! Tålamod.

Tips: Grövre finare papper har oftast ränder som går i pappret. Kolla så att det svarta och vita papprets ränder går åt samma håll innan du klipper och limmar fast dem. Det ser proffsigare ut då. Kanske inte alla tänker på detta men några gör det säkert.

Kul: Att jag blev tillfrågad att göra placeringskorten. Jag känner mig hedrad.

Tråkigt: Att jag inte hade något bra lim som fäste snabbare och bättre. Köpte ett lim som inte alls var bra. Ska komma ihåg det till nästa gång jag gör något liknande.

Inga kommentarer: