tisdag 18 november 2008

Ytterligare en mössa

Jag hatar att sy i velour! Men ändå så gör jag det om och om igen. Tyget drar sig åt alla håll och kanter och resultatet blir oftast något helt annat än vad man har tänkt sig från början. Det är väl en vanesak antar jag. Att sy i velour alltså. Hursomhelst, jag behövde en mössa till min minsta kille då han växer så det knakar. Tyget är svart velour som jag har klippt från en riktigt hemska tröja jag köpt på loppis för 10 kr. (Jag köpte den för tygets skull.)

Så här gjorde jag:
Jag klippte ut två likadana bitar. Som egentligen ser ut som två Batman-masker. (Hade tröjan varit större hade jag inte behövt göra två delar utan klippt till en stor bit. Man måste ju tänka på vilket håll strechen ligger åt... )

Vek tyget på mitten, och sydde fast kanterna och sedan sömmen upptill. Räta mot räta. Hur enkel mössa som helst. Bredden på tygbiten beror på hur stort huvudmåttet på barnet är. Bara mäta och klippa till. Sedan knyta en knut på vardera flärp.

Kul: Har mer tyg kvar från tröjan så det räcker till någonting mer och att tröjan dessutom bara kostade 10 kr.
Tråkigt: Velourtyg är svårt att sy i tycker jag. Eftersom tyget drog sig en aning så passade mössan precis så han har inte mycket kvar att växa i.


Inga kommentarer: