måndag 10 november 2008

Kaffecheesecake


Jag får alltid leta som en galning efter receptet när jag ska göra denna kaffecheescake så nu tänkte jag lägga upp den på bloggen så har jag den lättillgänglig nästa gång jag ska göra den. Den är supergod och jag kan verkligen rekomendera den!

Kaffecheesecake till ca 12 pers
Botten:
15 digistivekex
100 gram smält avsvalnat smör
2 tsk mald kanel

Fyllning:
2 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
½ dl mörkt muskovadosocker
2 msk Bailey´s (gräddlikör)
2 ½ tsk snabbespressopulver
150 gram naturell färskost
1 ½ tsk vaniljsocker

Chokladsås:
50 gram smör
½ dl strösocker
1 msk kakao
1 msk vetemjöl
1 ½ msk mjölk
1 ½ msk espresso eller starkt kaffe
½ tsk vaniljsocker

1 Botten: Mixa kexen i en matberedare. Blanda i smör och kanel. Tryck ut smulorna i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. (har du inte non-stick, klä formen med bakplåtspapper)
2 Fyllning: Dela äggen. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden. Vispa äggulor och strö- och muskovadosocker tills sockret smält. Värm likören i mikrovågsugn och rör ut kaffepulvret. Blanda ner likören, färskost och vaniljsocker i äggulesmeten. Vänd ner grädden och till sist äggvitorna. Häll över smeten i formen. Frys minst 4 timmar.
3 Chokladsås: Blanda alla ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull och koka tills såsen tjocknat. Låt kallna. Fyll chokladsåsen i en liten plastpåse. Låt stå i rumstemperatur fram till garnering.
4 Piffa till: Ta fram tårtan. Lossa från formen. Klipp av ena hörnet på påsen. Ringla alternativt gör ett rutnät av chokladsåsen på kakan. Eventuellt garnera med riven choklad eller chokladkaffebönor.

Tips! Jag hade ingen Bailey´s hemma så jag använde mig av kaffe/chokladsyrup som finns att köpa i mataffären och det funkade bra. (Jag hade ingen lust att köpa en hel flaska Bailey´s bara för att använda 2 msk. Det gör man bara inte.)

Inga kommentarer: