fredag 28 november 2008

Pepparkaksmuffins med ädelosttopping

Jag ville ha något att servera till glöggen när jag skulle få besök idag och hittade detta recept i ett reklamblad jag fick ifrån Coop häromdagen. Resultatet blev så bra att jag måste lägga ut det på bloggen så slipper jag ha ett rivet papper liggandes som jag sedan inte hittar när jag ska bjuda på det nästa gång, och dessutom vill jag ju dela med mig av receptet till er.

När jag hade gjort smeten så kom jag på att jag inte hade några muffinsformar hemma så jag tog en non-stick långform istället och det blev också bra. Det blev "muffins-skivor" istället för vanliga muffins.
Pepparkaksmuffins med ädelosttopping
ca 20 st

100 gram smör eller margarin
2 ½ dl frun farin eller råsocker
2 ägg
1 ½ dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk mald kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk mald ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
Ädelosttopping:
140 gram ädelost
1 dl créme fraiche gräddfil

Gör så här: Sätt på ugnen på 225 grader. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Smidigast med matberedaren. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk och mjölet blandat med kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Ställ muffinsformarna på en plåt. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt dem kallna.

Blanda ingredienserna till toppingen till en slät smet, går lättast med matberedaren alt stavmixern. Lägg en klick på varje muffins. Servera som tilltugg till glögg. (Jag föredrar en topping som är lite grövre så jag tog en gaffel och hackader ädelosten tillsammans med gräddfilen.)



Inga kommentarer: