söndag 7 november 2010

Cake Pops


Det finns hur många recept som helst på dessa underbara kakor, eller "Cake Pops" som de kallas. Jag har dock fastnat för ett recept där man använder Ballerina Kladdkaka som grund. Det som är så bra med Cace Pops är att de passar till vilket tillfälle som helst. Barnkalas, släktmiddagen, söndagsfikat, jul, födelsedag, you name it. Tasteline har dessutom just nu en tävling där de samlar in olika recept för dessa. Kolla in den.

Så här gör jag dem:

Cace Pops ca 12-16 st
1 pkt Ballerina kladdkaka
50 g philadelphiaost
200 g blockchoklad (mörk, ljus eller vit spelar ingen roll)
grillpinnar (små i trä)

Lägg alla Ballerinakakor i matberedaren och kör tills det blir smulor, klicka sedan i Philadelphiaosten och kör vidare med matberedaren tills det blir en kladdig deg. Forma små bollar och ställ dem kallt en liten stund så att de stelnar.

Smält chokladen. Stoppa en grillpinne i varje chokladboll så att det blir en klubba. Doppa klubborna i chokladen och ställ dem i tex ett glas så de får stelna i kylskåpet utan att de stöter emot varandra. Om du vill kan du dekorera med något, jag har använt strössel i form av hjärtan och kulor. Sedan har jag knytit ett band runt varje klubba för lite extra piff.

Utformningen av dessa kan vara ovändlig. Byt ut chokladen till marsinpan, eller använd vit choklad och färga med karamellfärg, forma bollarna till små figurer osv.

De är så sjukt goda, ät och njut!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Så läckra! Och säkert jättegoda.

Hulda sa...

Wow dessa kommer jag garanterat pröva att göra :)
Ser jättesmarriga ut!

Unknown sa...

Åhh så goda de ser ut!! Älskar verkligen din blogg den är så himla mysig!!

Hjärtana du gjort är super fina och med den lilla texten på..

ha en bra dag!!

Monkan sa...

Jag är mest en kanelbulletyp så jag är inte så säker på att de skulle vara i min smak, men de var ju ryslig fina! :)

Jenny Remes sa...

Wow! Vilken inspirations blogg du har! Jag är helt kär, gu så många fina och bra tips jag har fått av dig! Jag hamnade här av en ren slump och du kommer definitivt att ligga balnd mina favoriter nu!

Gu så duktig du är!

Kram Jenny

Lena LH sa...

Tack för tipset, det ser riktgt smarrigt ut;)
Lena LH