torsdag 11 november 2010

Decoupage på krukor

  
Jag har haft två krukor ståendes ute i sommar och de hade blivit totalförstörda av sol och regn så jag slipade dem och sedan målade jag om dem i en vit färg. Av en slump sprang jag på helt underbara servetter när jag var och shoppade häromdagen och fick direkt en idé om att använda dem för decoupage. Passade perfekt för dessa krukor då de är helt släta.

Så här gjorde jag: Jag pillade bort de understa lagren av servetten eftersom man endast ska ha det översta lagret med bilden vid decoupage. Sedan rev jag kanterna istället för klippte så det blev ett lite slarvigt intryck vid kanterna.

Jag penslade med ett genomskinligt lack på krukan och la servetten över och sedan penslade på ett lager lack ovanpå servetten så att bilden blir så slät som möjligt.


Jag satte en servett på båda sidorna av krukan eftersom man ofta snurrar på blommorna i fönstret. Man vill ju alltid ha bilden framme så man ser den, och dessutom ser man även bilden från utsidan av fönstret.

Kul: Jag är helt kär i dessa servetter. Jag har nu fått massor av nya pysselidéer som poppat upp i huvudet. Hopplöst.

Tråkigt: Inte helt lätt att få det slätt kan jag lova. Några servetter gick det hål på då jag använde lite för mycket lack tror jag så det vara bara att göra om. Och andra sidan är jag ingen expert på decoupage så jag får vara nöjd ändå.


6 kommentarer:

Anonym sa...

under ytan

Pyssel o inredning sa...

Superfint!

Monkan sa...

Ja decoupage är ju mitt favoritpyssel, och jag köper allt för mycket servetter :) Som sagt, inte lätt att få det helt slätt, fast det tycker jag är en del av charmen.

Jättegullig servett du hittat och så fint med rivna kanter. Fördelen med servetter brukar ju vara att det är ett helt paket, så man har massor med motiv :) Och då skulle du ju t.ex kunna klistra det på en kudde eller en t-shirt, det finns speciellt lim för tyg, så att man kan tvätta sen också, det skulle ju bli jättefint just med de rivna kanterna.

Det finns ett speciellt lack också som man kan använda om man vill klistra på glas och ett annat för porslin också, man klistrar och bränner i ugn, sen ska det t.om gå att diska i maskin. Jag läste om det i en bok men konstigt nog står det inget om den på Panduros webbsida vad jag kan se, fast de säljer lacken. Jag har klistrat på ett par flaskor, jag har väl inte tänkt att diska dem (har i alla fall ingen diskmaskin) men det var kul att testa. Det är lite extra att tänka på med torkning, försegling av kanter och bränning men inte svårare än vanlig decoupage.

.................... sa...

Fina krukor, visst är det kul med servetter, jag hamstrar servetter när jag hittar med roliga motiv.
Har börjat använda dem mer och mer olika projekt, hittade roliga från Panduro med gammaldags motiv.
Ha det gott =)

Anna sa...

tack för inspirationen!

Mathilda sa...

Åh! Superfina krukor :) Blev väldigt inspirerad nu. Är det okej om jag använder en av dina bilder i ett inlägg på min blogg? Länkar såklart till dig. Säg till om det inte är okej. Ha det så bra!