måndag 5 januari 2009

Delicato / Chokladbollar i tyg

Jag vill först tacka för de tips och ideér jag fått via kommentarer på bloggen och via mail på fler tips på bakverk man kan göra själv. Alltid kul att bli inspirerad.

Efter succén med dammsugarna i tyg fick jag mersug att sy något mer bakverk. Eftersom jag har små barn vill jag inte använda pärlor eller liknande som dekorationer då de kan fasta i halsen så det måste bli enkla bakverk. Som en chokladboll tex.

Så här gjorde jag: Klippte ut två cirklar i brun velour. (använde en mugg som mall) Tog vitt lite tjockare virkgarn och sydde på små streck som får föreställa kokos. Sedan sydde jag ihop cirklarna (räta mot räta) men sparade en liten bit. Vräng bollen rätt och fyll med stoppning och sedan trockla ihop hålet på bollen.
Reaktion på den här bakelsen ifrån min son
: "Aahh, boll". Han lade "bollen" på golvet och sparkade iväg den... Suck.
Kom sedan på att han har nog aldrig ätit en Delicatoboll tidigare så det var ju inte så konstigt att han inte visste vad det var. (Jag fick sedan förklara att det var ännu en "låtsas-bakelse" som man får låtsas-äta.)

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Äsch då, du kanske får träna honom att uppskatta riktigt fint pyssel! ;-) Dessa var ju bättre än de riktiga delicatobollarna!