lördag 17 januari 2009

Presentfodral till flaska



Jag tänkte med det här inlägget visa hur man enkelt kan slå in en flaska i present. Jag har använt en whiskeyflaska men det går ju precis lika bra med en vinflaska, eller varför inte en flaska glögg till advent.
Min sambo fyllde nyligen år och jag köpte honom en whiskeyflaska i present. Därav denna idé. Inspirationen till detta läste jag i en tidning förra året. Kommer inte ihåg exakt hur de gjorde då men jag har gått efter eget "mönster". Som tyg använde jag mig av vanlig säckväv.
Så här gjorde jag/arbetsordning:
1.) Använd flaskan som mått och klipp till en cirkel till nederdelen och sedan en rektangel till sidan. Klipp med ca 1 cm i sömsmån.
2.) Säckväv fransar upp sig bara man tittar på det så jag rekomenderar att man sick-sackar tyget ganska snabbt efter man klippt till bitarna.
3.) Sy sedan ihop fodralen med vanlig raksöm.
4.) Ställ i flaskan och klipp hål i säckväven där etiketten sitter.
5.) Ta ur flaskan och sick-sacka runt hålet med en avvikande färg.
6.) Ställ sedan i flaskan igen och knyt ihop med ett matchande sidenband. Fransa tyget upptill någon centimeter.

Inga kommentarer: