torsdag 9 april 2009

Ett hjärta av stål

Häromdagen när jag var och handlade vårblommor till trappen och uteplatsen, sprang jag på så fina Bellis. Jag beslutade mig för att använda dom som en påskblomma till min mor och svärmor istället för de vanliga traditionella påskliljorna.

Så här gjorde jag: Planterade om blomman i en udda kruka bland gömmorna. Skrev "Glad Påsk Farmor" på en liten lapp. Fram med vanlig ståltråd och avbitartång och forma ståltråden till ett hjärta. Trä på lappen och knyt ihop ståltråden.
Kul:
Det blev ett enkelt och fint "piff" till blomman. Blomman är även en perenn så de kan plantera ut den i rabatten nu till våren och sedan kommer den på nytt nästa år...
Kostnaden blev bara totalt 29 kr eftersom jag hade kruka, blomjord och ståltråd hemma.

Tråkigt: Ståltråden jag hade var lite för tunn men det funkade ändå.

Tips!
Vill man inte göra ett hjärta kan man forma ståltråden till tex en blomma, fjäril eller stjärna. Beroende på tillfälle kan man variera lappen genom att skriva; Lycka, Vår, Älskar Dig, Tack osv

3 kommentarer:

florin design sa...

Vad roligt med en så blandad blogg :-) Har lagt in dig på min blogg-lista!

Helen sa...

Jättefina bellis! Hoppas att de blir riktigt glada för en sådan fin blomma!

Monkan sa...

Ja, det blev ett fint piff med ståltrådshjärtan till blomman. Jättesöt blomma också. Jag har en del ståltråd på lager och har tänkt (alldeles för länge) att jag ska testa att göra nåt.