lördag 11 april 2009

Leta påskägg

Idag ska vi träffa vänner och äta god mat. Dessutom ska barnen få leta påskägg i trädgården. Varje barn kommer att få leta efter "sitt" ägg, dvs föräldrarna har gjort iordning egna påskägg till sina barn som är fyllda med godis.

Hur ska barnen veta vilket som är sitt ägg? Våra barn är så små så att skriva namnet på ägget skulle inte vara någon bra lösning eftersom ingen av dem kan läsa. Då kom vi på att vi sätter en bild av barnet på ägget, så ser de vilket ägg som tillhör vem.

Så här gjorde jag: Så här såg ägget ut före själva "ingreppet":
Jag vitmålade ägget. Skrev ut en bild på min son och klippte runt bilden. Klistrade fast bilden med hjälp av klarlack och sedan penslade jag klarlack ovanpå bilden och ägget. Precis som decoupage. Sedan tog jag ett turkost band från sylådan och klistrade på kanterna med hjälp av Karlssons klister. Så här blev slutresultatet:
Kul: Min son tyckte väldigt mycket om ägget. Igår satt han med ägget i knät hela kvällen. "Mitt ägg" sa han hela tiden. Jag förklarade att det kommer att vara fyllt med godis imorgon och det tyckte han va kul. Det blev lite som en julstrumpa på julen, fast ett påskägg på påsken =)

Tråkigt: Jag vet inte... Eller jo, jag vet redan nu reaktionen som kommer att komma från min syster: "Mäh" och en blick som tänker "Jävel vad ambitiös!"
Ha en riktigt Glad Påsk!

3 kommentarer:

Helen sa...

Fint ägg! Hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll!

Anonym sa...

Ja, syrran vet precis vad jag tänker..att hon bara orkar.. Varför inte bara tejpa dit ett kort på ett av de många ägg man har. Barnen bryr sig inte. De brydde sid faktiskt inte så mycket om godiset heller. Vi fick springa o gömma ägg hela eftermiddan. Väldit kul idé tyckte barnen! /Syster yster

Blomsterpassion sa...

Söt och kreativ idé att applicera bilder på påskäggen. Hoppas du får en fin och solig helg! Kram / Annika