torsdag 2 april 2009

Choklad Cookies

När man är mammaledig har man ofta andra mammor och barn på besök och jag har väldigt sällan något kaffebröd hemma att bjuda på. Därför bakade jag några kakor som jag kan ha i frysen och ta fram när det behövs.
Jag provade göra Choklad Cookies och de blev väldigt goda så därför lägger jag upp receptet här på bloggen så jag vet vart jag har receptet nästa gång jag ska göra dem. Och givetvis vill jag även tipsa er om att prova baka dessa, de är superenkla att göra.

Choklad Cookies ca 24 st
125 g margarin el smör
3 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
4 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
Smarties/Nonstop till garnering
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda margarin, socker, ägg och vaniljsocker med elvisp eller i matberedare så det blir en krämig smet. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Rör ner detta i äggsmeten. Blanda allt till en seg massa.
Beräkna ca 2 msk smet till varje kaka. Forma små bollar och platta till litegrann och lägg dem på bakplåtspapper. (Låt det vara ordentligt med mellanrum då de flyter ut.) Tryck i smarties i kakorna. Grädda knappt 15 min. Låt svalna på galler.
Kul:
Kakorna uppskattas av både vuxna och barn och de är mycket goda. Perfekta kakor till barnkalaset!
Tråkigt:
Det enda tråkiga med kakorna är kalorierna... Det är svårt att bara ta en.

1 kommentar:

Monkan sa...

Ah, vilka ursnygga kakor! Ja de ser ju både snygga och goda ut. Åh, du skulle väl bara försöka våga lägga ut bild utan recept... det skulle väl nästasn vara snudd på olagligt va? :-)

Massa kalorier? Näe, inte väl? Jag tycker det ser ut som att de är fullproppade med vitaminer jag :-)