måndag 4 januari 2010

Kronmössa med pingviner

Min äldsta son är (av någon anledning) väldigt förtjust i pingviner och när jag hittade det här tyget hos Stoff och Stil var jag ju bara tvungen att köpa det. Jag valde att sy en sk "kronmössa" av tyget eftersom de är så enkla att sy.

Kul: Jag hade rätt, mössan blev en favorit direkt!
Tråkigt:
Jag sydde en likadan till lillprinsen men han gillade den inte alls. Den åkte av direkt. Det är också tråkigt att det är så kallt ute just nu för den här mössan är ju inte direkt någon vintermössa så innan det blir mildare ute får den bara användas när vi åker till affären eller hälsar på någon.
Jag är även lite sugen på att försöka sy ett par leggins i det här tyget men har inget mönster. Någon som kan tipsa mig om vart jag hittar ett bra mönster i strl 98/104?

9 kommentarer:

InaIda sa...

Snygg mössa, jag kollade oxå på det där tyget. Men var lite för seg att köpa det. jag har gjort mina leggings efter egna möster som jag ritat av köpta leggings som sitter bra.
God fortsättning!

Monkan sa...

Tuff modell på mössa men rackarns att den lille inte gillade den då, fast det kanske går att göra ett nytt försök? :-)

Åsa sa...

Det finns mönster till leggings i allt om handarbete nr 7 07 , se bild i min blogg .
Jag undrar däremot hur man får tag i mönster till den fina mössan ???
Vänliga hälsningar Åsa

Maria sa...

Jäätefina kläder du syr hoppas du vill hjälpa mig med en liten,liten sak:)
När jag syr mina kronmössor så får jag inte till det i "korset" mitt uppepå mössan, antingen blir det en ful virvel eller något annat fult. Hur får man det snyggt?
Hoppas verkligen på hjälp, har 4 kusinmössor sm ska sys och ges bort i överaskningspresent:)

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ladylox sa...

Tack för era kommentarer.

Mönster till den här mössan och jag knåpat ihop själv. Det ett enda tygstycke som är ihopsytt. Ta måttet på barnets huvud för att få fram måttet på tyget.

Svårt att förklara korset i text men jag ska försöka: Mössan ska vara vänd ut och in. Sätt en nål ca 4cm in på mössan och likadant mittemot.

Sätt fingrarna där nålarna sitter och tryck ihop nålarna mot varandra och då kommer det fram två flikar till. Sätt två nya nålar i vardera flik och sy sedan ihop.

Hänger du med? Annars får jag försöka lägga in en bild när jag gör det.

Maria sa...

Hej igen!
Få nog fråga några frågor till så jag får till det:) Har provat Wallinders mössmönster men som sagt blir ful "virvel" mitt i krysset.
Syr du först en tub på avigan? Syr du 4 hörn uppe och 3 nederst för att sedan vända den till rätsidan i den 4:e ej ihoppsydda hörnet. Jag undrar bara hur du syr hörnen så att säga. Syr du rakt över från hörn till hörn och sedan tar du de två andra hörnen och syr en söm rakt över? Skulle vara alla tiders om du kunde visa med kort, så skickar jag dig en bukett med tulpaner i tanken:)

Nettan sa...

Jättefin mössa! Jag skulle såå gärna vilja ha mönstret till den, kan du lägga ut ett foto på "kronorna" hur du får till dom alltså?
/ Nettan

jennie sa...

Mitt tips till dig är att fynbda på loppis elelr dylikt ett par leggings i den storleken och srdan srätta upp dem och där har du ett mönster :)