måndag 8 mars 2010

Vita pärlhyacinter med Karin Boye

Det känns som en hel evighet kvar tills det börjar knoppa i trädgården. Istället har jag bjudit in våren genom att plantera vita pärlhyacinter i en cylinderformad skål av glas.

Jag passade också på att tillverka ett hjärta av ståltråd. (se mitt tidigare inlägg hur man snabbast snurrar ståltråden) Den här gången använde jag en metalltråd att trä pärlorna på istället för vanligt nylontråd. Resultatet blev mycket bättre så det kommer jag använda framöver också.

Skålen såg lite tråkig ut och istället för att vira ett band runt om så tog jag en vattenlöslig penna (inköpt på Granit) som man kan rita/skriva på glas med, och skrev en rad från Karin Boyes klassiska dikt;


"Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka?"

Texten kan inte bli mer passande just nu känner jag.

2 kommentarer:

Monkan sa...

Pärlhyacinter är ju så söta, synd bara att de blommar ut så fort. Kul idé att skriva på glaskrukan, jag har också en sån penna men det var ett tag sen jag använde den. Fast det var nära idag när jag satte påskliljor i en glasvas :-) Jag kan inte skriva fint alls så jag brukar rita nåt mönster (men rita kan jag inte heller...).

Ett jättefint och derkorativt hjärta du gjort, det är så fint med ståltråd och pärlor ihop.

Helen sa...

Vilken bra idé att skriva på krukan/vasen, en sådan penna måste jag nog införskaffa nästa gång jag tar mig till stora staden Göteborg:)