torsdag 20 maj 2010

Min egen Fatboy

Länge har jag sneglat på dessa Fatboy-säckar men har varit alldeles för snål för att köpa en då de kostar runt 2500kr. Av en slump hittade jag en blogg som beskrev hur man syr sin egen Fatboy och då bestämde jag mig för att testa. Här är resultatet.


Materialet jag använde mig av:

  • 4 m svart PVC belagd polyester från Stoff och Stil, kostar 60kr/m.
  • ca 300 liter kulfyllning, också från Stoff och Stil, kostar 180kr/100liter
  • Svart blixtlås 80cm, också Stoff och Stil, kostar 23kr
  • Gamla lakan från linneskåpet, gratis kan man säga.
  • Vanlig svart sytråd, hade jag också hemma.

Kostaden blev totalt ca 800kr. Det var faktiskt inte så svårt att sy en sådan här säck. Det svåra var egentligen att få allt rakt. Det var så många meter tyg att hålla reda på och det är inte lätt att få tyget helt rakt. Det var också lite klurigt med dragkedjan men jag tycker att jag fick till den ganska bra.Kul: Att jag äntligen har en egen Fatboy. "Min egen" var kanske lite överdrivet. Jag har två småkillar som bara ääälskar att hoppa från höga höjder rakt ner i min Fatboy. Ja ja, i sommar ska jag i alla fall ligga i trädgården i min Fatboy...

PVC-belagd polyester är mycket slitstarkt material och tål utan problem att vara utomhus. Går till och med att torka av om man spiller något på den.

Tråkigt: Jag gick efter måtten från beskrivningen från bloggen men jag tycker ändå inte att den blev så stor som jag hade föreställt mig. Det var väl jag och saxen som inte var överrens antar jag.

Funderar faktiskt på att sy en till, fast använda överblivna jeans som tyg istället. Vi får se...

4 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Hejsan! Funderar själv på att sy en fatboy, och undrar hur stor din blev? =)

Jonas sa...

Du skulle inte kunna lägga upp en länk till bloggen som beskriver hur man syr en FatBoy?

Jonas sa...

Hittade den :-)

Anonym sa...

Eller så köper man en här för 499:-
http://www.infurn.com/se/bigboy-xxl-orginalet