tisdag 10 juni 2008

Frisk fläder- och äppeldessert

Jag har precis gjort oss en svalkade sommardessert som blev supergod och vill dela med mig av receptet! (hittade den i Allt Om Mat Nr10 2008) Så här ser grundreceptet ut:

Frisk fläder- och äppeldessert 8 pers
4 gröna äpplen (Granny Smith)
½ dl florsocker
½ dl koncentrerad flädersaft
2 msk pressad lime
1 lime, rivet skal
2 dl vanlijyoghurt
2 dl vanlijglass

Gör så här:
1. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Låt skivorna ligga i frysen ca 4 timmar.
2. Lägg dessertglasen i frysen innan du börjar göra i ordning desserten.
3. Lägg de frysta äppelskivorna i en matberedare/blender/stavmixer. Tillsätt florsocker, flädersaft, limesaft och limeskal, yoghurt och glass. Mixa till ett fluffigt skum.
4. Servera genast i de isade dessertglasen. Dekorera med citronmeliss.

Jag tycker att receptet är lite snålt tilltaget. Är ni 6 personer kan ni gott och väl gå efter ovanstående recept. Jag hade ingen färsk lime hemma så jag använde pressad lime på flaska och det funkade bra tycker jag.

Kul: Att resultatet blev så bra utan riktig färsk lime.

Tråkigt: Att man vill ha mer när den är slut.

Inga kommentarer: