måndag 30 juni 2008

Bord och stolar

De obehandlade barnmöblerna från Ikea har länge stått och sett tråkiga ut. När de började se ut som ett konstverk gjort av bläckpennor och kritor bestämde jag mig för att ta tag i projektet som jag hela tiden skjutit upp.

Så här gjorde jag: Jag började med att slipa bort allt klotter så att de såg frächa ut igen. Sedan var det bara att börja betsa. Jag hade tänkt vitmåla möblerna först men då skulle de förvandlas till ett nytt konstverk ganska snabbt igen insåg jag.

Jag använde mig av "Herdins äkta bets", Kastanjebrun. Jag fick betsa möblerna två gånger då de sög åt sig väldigt mycket färg första strykningen. Eftersom möblerna ska stå i ett barnrum behöver möblerna även lackas. Jag valde en färglös, halvblank lack. Möblerna sög även åt sig av lacket riktigt rejält så även här fick det bli två strykningar för att det skulle bli en blank hinna på dem.

Så här efterråt är jag tveksam om jag valde rätt lack. Jag skulle nog valt en högblank lack istället. Resultatet blev ändå bra tycker jag så de får vara som de är nu...

Tips: Jag rekomenderar att använda en svamp då pensel sprätter för mycket färg omkring sig. (det upptäckte jag lite försent dock)

Kul: Att jag äntligen tog tag i projektet. Möblerna fick sig en rejäl förvandling. Sonen verkade också mycket nöjd då han direkt ville bjuda på fika med sina "nya" möbler.

Tråkigt: Att jag behövde betsa och lacka två gånger. Totalt blev det fyra strykningar!

Inga kommentarer: