torsdag 19 juni 2008

Pannacotta med jordgubb- och passionsfrukt

Jag blev så sugen på jordgubbar och ville hitta på något gott men jag hittade inget som föll mig i smaken så jag satte ihop ett eget från flera olika recept. Resultatet blev detta:

Pannacotta med jordgubbar- och passionsfrukt
(4 port)
1 gelatinblad
1 ½ dl vispgrädde
2 tsk strösocker
250 g kesella vanlij

Jordgubbssallad:
några jordgubbar
1 passionsfrukt
1 msk strösocker
Så här gjorde jag:
La gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 min. Kokade upp grädde och socker i en kastrull. Kramade ur gelatinbladet och rörde ner i grädden. Lät svalna något innan jag blandade i kesellan. Hällde pannacottan i små glas och ställ i kylskåpet 2-3 timmar.

Innan servering skar jag lagom mängd jordgubbar i skivor och skrapade ur fruktköttet från passionsfrukten och la tillsammans med de skivade jordgubbarna. Strö över lite strösocker och blanda runt. Lägg jordgubbssalladen över den stelnade pannacottan och servera. Supergott!

Kul: Att min egen komponerade dessert blev så god.

Tråkigt: Jag gjorde för lite. Skulle gjort hela receptet till oss två då jag var så himla sugen på något sött. (gjorde bara halva receptet eftersom vi var två)
Tips:
Receptet räcker säkert till 4 personer om man serverar det som en dessert efter maten. Nu åt vi pannacottan senare på kvällen några timmar efter middagen och då rekomenderar jag att göra hela receptet även om man bara är två...

Inga kommentarer: