tisdag 31 mars 2009

Måla påskbrev

I det här inlägget kommer jag inte visa upp något pysselalster, utan bara tipsa er om ett sådant...

Snart är det dags för barnen att gå påskkärring eller påskgubbe och då brukar de ju ha med sig ett påskbrev. För de som inte vill rita på fri hand från ett helt blankt papper så kan jag tipsa om en jättebra sida där man kan printa ut påskbrev att fylla i med färg, och det är här!

Tips! Kopiera över bilden till ett word-dokument. Där kan du antingen förstora eller förminska bilden. (genom att dra med muspekaren i hörnen av bilden) Förminskar man den kan man få plats med flera olika bilder på samma sida. Du kan även förstora bilden så att den täcker en hel sida, då blir det lite enklare att måla för de mindre barnen.
För att kunna flytta bilden lite hursomhelst i dokumentet brukar jag högerklicka på bilden och välja "Figursättning" och sedan "Genom".
Så här gjorde jag:
Jag förde över en bild och ändrade den så den passade in på en sida och sedan skrev jag Glad Påsk önskar "barnets namn" med ett barnsligt typsnitt. Det blev ett lite personligare påskbrev fastän man bara fyllde i bilden med färg. Sedan upprepade jag detta med lite olika bilder...

1 kommentar:

lilla hjärtat sa...

Tack för tipset. Skall genast göra några påsk brev till stora killen att "måla". Han förstår inte riktigt det där med påsken än men vi gör ett försök ; )