tisdag 28 juli 2009

Körsbärssaft med kanel

Idag har jag stått och vinglat på en stege i körsbärsträdet för att kunna göra en ny spännande saft jag hittade hos Café Kanel.

Jag gjorde om receptet lite lite, och är faktiskt nöjd med slutresultatet. Den här saften ska jag göra nästa år igen...
Körsbärssaft med kanel
1 liter körsbär
3 dl vatten
4 dl socker
2 kanelstänger
Atamon (konserveringsmedel)

Gör så här: Koka bären med vatten under lock ca 15 minuter tillsammans med kanelstängerna. Häll massan i en trådmaskig sil och skrapa ner så mycket saft det går i en bunke. Slå tillbaka saften i kastrullen och tillsätt sockret och låt koka ett par minuter. Skumma av eventuellt skum och ställ saften åt sidan en liten stund till du tillsätter eventuellt konserveringsmedel. Häll upp på flaskor.
Man KAN givetvis hälla massan i en silduk som får stå och rinna en hel evighet men VEM har tid att vänta så länge på något gott? Häller man genom en sil får man med lite lite fruktkött men vem bryr sig om det. Det är ju "homemade"!

Kul: Körsbär + kanel = sant.

Tråkigt: Jag hade lite snålt om tid när jag plockade körsbären och fick bara ihop 1 liter. Mina barn satt tålmodigt på en liten filt nedanför trädet och väntade på att jag skulle bli klar. Jag hade inte mage att stå där i en evighet men jag kommer nog i alla fall att ställa mig på stegen imorgon också en liten stund...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den skulle jag gärna smaka... älskar körsbär...spara lite tills vi kommer hem för då kommer vi leker...

Anniika sa...

Glömde skriva att det va jag, Annika sorry

Monkan sa...

Körsbärssaft, det låter smaskens! Men körsbärsträd lyser ju med sin frånvaro hos mig... undrar om jag kan plantera ett ute i parken ;-) Jag tror att Hötorget ska få sig ett besök imorron, det här måste testas!

Ähum, ett par små frågor... Hur mycket saft blir det? Bir det färdig drickbar saft eller ska den späs sen och i så fall hur mycket? Och... vad använder man att skumma med? Ooops, vad mycket socker, men så verkar det vara med hemkokt saft, min mammas fläder t.ex har i alla fall en otrolig mängd.

Och vet du, jag har äntligen gjort mitt inköp av coffee syrup och gjort min första islatte. Mycket gott!

Ladylox sa...

Det blir inte speciellt mycket saft, ½ liter kanske och man får späda ca 1+4.

Jag provade att göra om saften idag och tog istället 2 dl vatten istället för 3 och det blev bättre. Jag ska ändra på det i receptet sen. Då kanske man kan späda den färdiga saften lite mer.

Du använder en vanlig sked att ta bort skummet med =)

//Marie

Älfgärdet sa...

Har mängder av körsbär så jag har sökt efter olika recept. Detta ska jag testa idag! Verkar supergott.