onsdag 21 juli 2010

Ljuslyktor av gamla lerkrukor

Såg i en gammal inredningstidning hur man hade gjort om ett fat av gammalt krossat porslin. Jag kom då på att jag hade en massa spegelglas stående ute i förrådet som jag skulle kunna göra något liknande med.
Så här gjorde jag: Först krossade jag en massa spegelglas i små små bitar. 7 års olycka?? Sedan hittade jag någon "häftmassa" som jag kletade inuti två lerkrukor som jag sedan kunde fästa spegelglasen på. Låt det torka.

Sedan var det dags för fogningen. Bland gömmorna hittade jag en vit fogmassa som vi använt till kaklet i köket förra året. Passade perfekt. Sedan fick det torka igen.

Sist så duttade jag på vit färg utanpå krukorna. Nu var det klart!

Kul: Det blev jättesnyggt med spegelglas. Ljuset reflekteras jättefint.

Tråkigt: Gissa hur många skärsår jag hade efterråt?

Tips! Använd gummihanskar eller liknande. =)

Jag funderar faktiskt på att göra något liknande med krukor och sätta glaset utanpå krukan istället och använda den som just en blomkruka. Tror det kan bli fint.


2 kommentarer:

Monkan sa...

Åh, jag älskar mosaik.

Först fattade jag ingenting... Gjort om ett fat, aha, men det här är ju en kruka, så...? Men ahaaaa, rubriken kanske man ska läsa också :-) En ljuslykta, så fiffigt, kan tänka mig att det blir superfint med ett tänt ljus i. Men oj, stackars fingrar då, det låter lite farligt med glas.

Jag kan berätta att det absolut är fint med mosaik utanpå krukorna också, och använda som kruka :-) eller till förvaring, etc. Jag gjorde det en gång för många år sen men gjorde nog lite fel inser jag när jag läser din beskrivning, man ska ha en "fästmassa"... Jag använde nog fogmassa hela vägen inifrån och ut, det krakelerade (inte så fint) och började lossna så smått nåt eller ett par år senare. (Och jag vände mina krukor upp och ner och använde som "hyllbärare" i köksfönstret, där jag idag har två glasvaser).

Jag kikade faktiskt in för att berätta att jag strax tänkte fixa mig en sån där god islatte som du tipsade om förra sommaren :-) kan inte fatta att jag inte tänk på det tidigare i sommar, när det var sol och värme (hetta, ja det var väl för hett för att tänka), nu är det regn, mer normal sommar...

Helen sa...

Vad snygga de blev:)