lördag 11 september 2010

Förvandling av barnstolar



Jag har fyndat på loppis igen. Två barnstolar för 40kr, det tycker jag är ett fynd. Dock vill jag som vanligt sätta en personlig prägel på saker och ting...
Så här gjorde jag:
Jag tvättade dem ordenligt och sedan sprayade jag dem med en svart blank sprayfärg i omgångar. Det gick åt en sprayburk per stol då de behövde sparyas tre gånger innan allt hade täckt ordentligt.
Sedan skrev jag ut första bokstaven i mina barns namn i ett word-dokument. Jag använde typsnittet "Edwardian Script ITC" i 560 bildpunkter. Skar ut bokstäverna till en schablon och sedan blandade jag svart- och vit hobbyfärg till en grå nyans och duttade i färgen i schablonerna.
Stolarna står nu i hallen så mina grabbar kan sitta ner när vi tar på dem skorna, och eventuellt sitta ner och vänta medans jag ständigt letar efter nycklarna på mornarna... =)
Kul:
Resultatet blev mycket lyckat. Det var första gången jag provade sprayfärg på möbler. Jag kommer definitivt att fortsätta några projekt med det. Har en del möbler som behöver renoveras.
Tråkigt
: Det är väldigt lätt att lägga handväskan och jackan på dessa stolar när jag kommer hem. Jag MÅSTE lära mig att hänga upp saker på sin plats...

3 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Jättefina stolar! Sprayfärg är jättekul, men jag tycker det kan vara svårt att begränsa mig och inte trycka för mycket på sprayburken och då blir det rinnigt :-S Har aldrig provat att spraya möbler men är lite sugen på att spraya en stokke-stol. Vad tror du om ytan, är det hållbart eller bör man lacka ovan?

Anette sa...

Nice!

The pyssler sa...

Inspirerande! De blev så stilrena och personliga. Jag har svårt att få det jämt med sprayfärg. /Mirre