onsdag 2 juli 2008

Växasäng

Vi kom över en sk Växasäng helt gratis. Den har stått i garaget ett tag men nu börjar det bli dags att ta tag i ”projektet”. Eftersom jag nyligen har betsat barnmöblerna i en mörk betsfärg, valde jag att köra samma färg även på sängen.

Så här gjorde jag: Först skruvade jag isär hela sängen och slipade alla delar med en slipmaskin. All lack måste bort för att bets-färgen ska kunna fästa. När det var gjort var det bara att sätta igång att måla. (Jag mig av "Herdins äkta bets", Kastanjebrun)

Tydligen var jag lite slarvig när jag slipade då betsen inte fäste på alla ställen. Det resulterade i att sängen fick en slags sliten look och det gjorde faktiskt ingenting.

När betsen torkat ordentligt strök jag över med en halvblank lack så att sängen blir ordentligt tålig. Jag fick lacka sängen två gånger då den sög åt sig riktigt mycket första strykningen.

Kul: Att allt slit belönade sig. Sängen blev riktigt fin.

Tråkigt: Jag spillde färg på mina byxor och mina händer var missfärgade i flera dagar.

Tips: Använd handskar när du betsar =)

Inga kommentarer: