måndag 14 juli 2008

Egen fläderblomssaft

Jag har för första gången gjort egen fläderblomssaft! Resultatet blev mycket lyckat och det var dessutom hur enkelt som helst att göra så därför vill jag dela med mig av receptet. Oftast görs fläderblomssaft runt midsommar när blomklasarna är som finast men av en ren slump lyckades jag komma över ett par fina klasar som hållit ut lite längre. Jag hittade ett recept i en gammal kokbok men som jag har gjort om den litegrann efter min egen smak.

Fläderblomssaft
25 väl utslagna vita fläderblomsklasar
1 citron (väl sköljd)
30 g citronsyra (en påse)
ca 700 gram socker
1 liter kokande vatten
ca ½ tsk Atamon (flytande konserveringsmedel)

Skölj blomklasarna försiktigt i kallt vatten, låt dem rinna av väl och lägg dem i en skål. Skär citronen tunt och lägg skivorna i skålen tillsammans med flädern. Tillsätt citronsyra, socker och vatten. Rör om och låt stå övertäckt i kylskåpet ca 1 vecka. Rör om varje dag.

Tips! Jag har läst att man också kan ha i lime eller en liten kanel- eller vaniljstång för att höja och variera smaken. Låter spännande, det ska jag prova nästa gång.
Kul:
Att det blev så gott och att det var enkelt att göra.
Tråkigt
: Att saften skulle stå och dra i 1 vecka. Den som väntar på något gott...

Inga kommentarer: