onsdag 30 juli 2008

Min müsli

Jag har aldrig riktigt hittat någon müsli som jag fastnat för utan brukar ständigt köpa nya olika müslisorter för att sedan bli besviken. Är müslin god, är den oftast så fullproppade med socker att det är en hälsofara att äta den så därför tog jag tag i saken och gjorde mig en egen med inspiration från flera olika recept:

Müsli Ladylox
=)
4 dl havregryn
4 dl rågflingor
1 ½ dl solroskärnor
1 ½ dl pumpakärnor
1 dl linfrön
½ dl råsocker (funkar säkert med vanligt socker också)
1 ½ msk kanel
1 dl vatten
3 msk rapsolja

Gör så här:
1.) Sätt ugnen på 175 grader
2.) Häll ingredienserna i en skål.
3.) Smörj en långpanna med lite av rapsoljan och ha sedan i resten av oljan i müsliblandningen.
4.) Tillsätt vattnet. Krama ihop ingredienserna och bred ut i en långpanna. Ställ in långpannan längst ner i ugnen i ca 20 minuter. Ta ut plåten då och då och rör om.
Kul:
Den här müslin är verkligen god. Vi gör den om och om igen. Till och med barnen älskar den.

Tråkigt: Hmmm... jag får återkomma med det!

Inga kommentarer: