torsdag 18 december 2008

Julstrumpor till familjen

I år har jag sytt oss en varsin julstrumpa. Här ser ni resultatet.
Så här gjorde jag:
Jag gick efter denna mall. Jag skrev ut mallen och la den på ett tyg och klippte runt om. (Jag tog gamla tygrester jag hade hemma i skåpet.) Det vita tyget är en bit från en tygsoffa som vi har kasserat. Det röda rutiga tyget är ett par gamla gardiner som inte faller mig i smaken längre. Spetsen fanns redan på det rutiga tyget så den biten tog jag tillvara på.
Sedan skrev första bokstaven i våra namn på ett papper med svart penna och la under det vita tyget så det skulle lysa igenom. Sedan använde jag en blyertspenna och fyllde i bokstaven på det vita tyget. Istället för att brodera bokstaven använde jag en tät sick-sack på symaskinen. Det gick ju faktiskt minst lika bra. Om inte annat så sparade jag mig ett antal timmars arbete.

Kul: Om jag får skryta lite så blev jag faktiskt väldigt nöjd med resultatet.
Tråkigt: Tyget räckte nästan. Jag fick lappa den ena strumpan på baksidan men det blev helt ok ändå. Det är nog bara jag som stör mig lite på det.

Inga kommentarer: