fredag 19 december 2008

Tryffel med kaffesmak

Tryfflar... jag har alltid varit lat och köpt dessa underbara små kulor färdiga i butik, men i år har jag vågat ta steget att baka egna. Googlar man för att få ett tryffel-recept får man hundratals olika träffar. Jag vill ha en tryffel som smakar kaffe men hittade inget recept på det så jag satte ihop ett eget:
Tryffel med kaffesmak
1 dl vispgrädde
200 gram mörk choklad
3 msk florsocker
1 msk espresso snabbkaffepulver
Kakaopulver (att rulla tryffeln i)

Gör så här: Hacka chokladen i små bitar. Koka upp vispgrädde och florsocker. Ställ av kastrullen från spisen och tillsätt chokladen och snabbkaffepulvret. Rör tills det blir en slät massa. Ställ smeten kallt, räkna med minst 1 timme i kylskåpet och rulla sedan små bollar i kakaopulver.

Kul: Tryffeln är så god att jag får gåshud på armarna när jag äter den... =)
Tråkigt: De är onyttiga. Jag har lovat mig själv att äta max 2 per dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

De var jättegoda!
Och god fortsättning!
Mvh Jörgen.