tisdag 16 december 2008

Smaksatt knäck

I år provade vi att göra knäck på lite annorlunda vis och resultatet blev super. Istället för att göra den vanliga traditionella knäcken smaksatte vi en knäck med vanilj och en med kanel. Hur gott som helst!

Knäck med kanel blir ca 30 st
1 dl vispgrädde
1 dl sirap
1 dl socker
1 tsk malen kanel

Gör så här: Placera ut knäckformarna på en plåt el långpanna. Blanda grädde, sirap, socker och kanel i en gryta. Koka kraftigt under lock 12-15 min eller tills massan uppnått 120-125 grader.

Knäck med vanilj blir ca 30 st
1 dl vispgrädde
1 dl sirap
1 dl socker
½ vaniljstång

Gör så här: Placera ut knäckformarna på en plåt el långpanna. Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna. Blanda grädde, sirap, socker, urskrapade vaniljstången och dess kärnor i en gryta. Koka kraftigt under lock 12-15 min eller tills massan uppnått 120-125 grader.

Inspirationen är hämtat från Leila.

Kul: Att det blev så gott. Kommer aldrig att göra "vanlig" knäck igen!
Tråkigt: Beroendeframkallande samt stor risk för halsbränna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marie! Tack för den snälla kommentaren på min blogg! Kikar runt på din blogg nu och den är jättehärlig! Skall botanisera blad dina recept till julgodiset! Härligt! Fina blommor ochså, ser att du tycker om det stilrena, som jag. Jag lägger till en länk till dig på min sida, hoppas du vill länka tillbaka. God Jul kramar från Annika