onsdag 17 februari 2010

Princesstårta

Tidigare har jag sytt dessa tårtor i vanligt bomullstyg men nu testade jag att sy i grön velour istället och det funkade alldeles utmärkt. Det blev till och med snäppet bättre.

Så här gjorde jag: Jag ritade en stor cirkel på ett papper och en ännu större cirkel på ett annat. Den mindre cirkeln fick fungera som botten och den större cirkeln fick vara själva marsipanen. Botten klippte jag ut i ett vanligt beige bomullstyg och så strök jag på lite viseline på tyget så att det blev lite tjockare.
Räta mot räta och nåla fast marsipanen mot botten. Sy ihop men spara en liten liten bit så att man kan vränga rätt tårtan. Fyll tårtan med vadd och tråckla ihop hålet. Jag sydde även fast ett virkat band längs med kanten och ovanpå tårtan en liten ros.

Kul: De här tårtorna bli alltid lika uppskattade när man ger bort dem.
Tråkigt:
Nu har jag varken rosor eller virkade band kvar så det finns nu på inköpslistan.

Inga kommentarer: