torsdag 19 mars 2009

Chokladbollar

Jag gjorde några chokladbollar till min sons dop som blev bra och tänkte därför lägga upp receptet här så jag vet vart jag har det nästa gång jag vill baka dem.
Chokladbollar
ca 30 st
100 g smör eller margarin
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe
Pärlsocker, strössel eller kokos att rulla bollarna i

Tillagning: Smält smöret och låt det puttra en kort stund. Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smör med hjälp av en elvisp med degkrokar. Ställ in smeten i kylskåpet cirka en timme så att smeten stelnar. Forma bollar av smeten. Rulla varje boll i någon form av garnering.

Jag färgade pärlsocker med blå karamellfärg som jag rullade chokladbollarna i. Nästa gång ska jag prova att färga kokos istället, det blir så sött med pärlsocker på tycker jag.

1 kommentar:

The pyssler sa...

Åh, vilka fina Chokladbollar. Fiffigt att färga pärlsockret. Måste jag göra till dopen på vår lilla flicka i sommar. =)
/Miranda