torsdag 12 mars 2009

Nu ska det bakas...

Till helgen ska vår son döpas och det börjar bli dags att fixa lite kaffebröd till gästerna. Jag har tänkt mig att baka lite kakor som går i blått, bara för att snitsa till det lite.

Först ut på bakbordet blev sk "Dammsugare". Receptet hittar du här.

Tråkigt: Jag måste säga att jag förstår mig inte på karamellfärger. I julas skulle jag göra röda dammsugare och tog då givetvis röd karamellfärg, och de blev rosa. Nu köpte jag blå karamellfärg med hopp om att de skulle bli ljusblå men de blev turkosa istället. Blir det bättre om man köper grön och gul karamellfärg och blandar dem tro? Någon som provat?

Kul: De blev underbart goda och färgen blev lite snitsig ändå.

Någon som har ett gott kakrecept som passar att ha till dop?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har du nog tänkt lite fel, marie. Inte kan man väl blanda gult med grönt och få blått? Det är väl ändå blått man blandar med gult och då får grönt. Eller?

Snygga som tusan blev de i alla fall, de turkosa dammsugarna! ;o)

Helen sa...

De ser snygga ut trots att de är turkos tycker jag!

Anonym sa...

Elias kommer att älska dessa!
kommer matcha mammas tårta. (som hon dock inte bakat själv, men säg inte att jag sa det)

gult och grönt blir väl brunt eller ngn annan ful färg...
kram Anki

Ladylox sa...

Ja, nu är jag allt ute och cyklar. Jag har googlat, och tydligen kan man inte framställa blått då det är en grundfärg.

Rött+Blått=Lila
Gult+Blått=Grönt
Rött+Grönt=Brunt
Grönt+Blått=Turkos
Gult+Rött=orange

Så nu vet vi/jag det. Inte lätt alltid.

lilla hjärtat sa...

Jättefina dammsugare, jag hittade aldrig blå karamell färg när vi skulle ha dop för vår älsta son. Var köpte du den? Bra att veta till nästa dop. Jag brukar göra dumlegrottor och snickers bitar som är riktigt uppskattade. Hör av dig om du vill ha recept.