söndag 8 mars 2009

Glassar i tyg

I helgen har jag pysslat med lite tyger. Den här gången blev det två glassar. Det ska föreställa en chokladglass och en vaniljglass med chokladströssel.
Arbetsordning:
1. Jag ritade upp egna mallar och klippte sedan ut dem i passande tyg. Det blir totalt 4 bitar för varje glass. Två nederdelar och två överdelar.
2. Jag sick-sackade runt bitarna eftersom de måste tåla lite slit och släng.
3. Sy ihop nederdelarna med överdelarna. (Nu ska du ha två delar kvar av fyra.)
4. Sy ihop de två delarna räta mot räta men spara en liten bit ca 2 cm på överdelen.
5. Vräng tillbaka tyget och stoppa upp glassarna med stoppning och tråckla sedan igen hålet.
6. Valfritt: sy dit strössel av tex virktråd.
Tyg:
Sjävla struten är vanligt bomullstyg. Den vita glassen är frottétyg och den bruna är velour. Varför jag valde frotté och velour är för att det var det jag hade hemma som kunde likna glass. De tygerna är även bra när man ska tråckla ihop små hål, för tråden gömmer sig så fint i tyget och då ser man inga fula sydda sömmar. (Jag är nämligen inte så bra att tråckla ihop små hål)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smarrigt! ;o)

Helen sa...

Vad smarriga de ser ut! Vad duktig du är på att sy!
Kul att du länkar till mig!

Anonym sa...

hjälp oss att förbättra vår hemsida kom med tips och idéer.

MVH/ lekrummet