onsdag 19 augusti 2009

Födelsedagstårta i tyg



Det var i sista sekund den blev klar. Vi ska på 1-årskalas imorgon förmiddag och jag hade då tänkt att sy en tårta att ge bort i present. Här är resultatet.

Så här gjorde jag: Jag ritatde upp ett eget mönster och klippte ut delarna i passande tyg. Ett randigt tyg från Ikea fick vara "fyllningen", botten är ett vanligt beige bomullstyg och ett frottétyg fick vara "grädden" på tårtan. På botten och sidorna strök jag på viseline för att det skulle bli lite stadga.
Jag sydde även fast små kardborrband på sidorna så att tårtbitarna sitter på plats. Sedan kan det ju även vara en rolig detalj för barnen att kunna "skära" i tårtan. Till sist sydde jag fast små rosor på varje tårtbit.

Kul: Att jag hann klart. Jag har nu påbörjat en likadan till min son som han ska få när han fyller 1 år nästa vecka.

Tråkigt: Det var svårt att få till formen som jag ville ha den. Vet inte riktigt hur jag ska få till det. Vi får se om den andra tårtan jag ska göra blir annorlunda.
Eftersom tårtan ska lekas av små barn kan man ju inte sy fast pärlor m.m Tänk vad kul det skulle vara att sy en bakelse eller tårta till en lite större tjej. Massor av härliga pärlor skulle jag sätta fast då...
Hoppas nu bara att presenten uppskattas av lilltösen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En så´n i julklapp till Smilla Tack!

Anette sa...

Jättesöt!

Helen sa...

Så fin! Har funderat på om man skulle sy tårtor och bakelser till fritidsbarnen på jobbet.

Monkan sa...

Vad gulligt och så påhittigt! Den är jättefin, jag är säker på att den blir uppskattad.