onsdag 12 augusti 2009

Rabarberblad i betong

Ett kul pyssel för trädgården är att gjuta rabarberblad. Ganska enkelt att göra och jag tänkte med detta inlägg förklara hur man gör, eller rättare sagt hur JAG gjorde:
1. Jag formade en liten kulle av sand och la i en skottkärra.
2. Lägg bladet på kullen med undersidan uppåt.
3. Blanda till betongen så att konsistensen blir som en gröt. (man brukar rekomendera att använda "finbetong".
4. Fördela betongen på bladet, ca 1 cm i tjocklek.
5. Jag rullade sedan in skottkärran i förrådet så att det inte ska förstöras av eventuellt regn. Nu ska bladet få torka i ca 1-2 dygn.
6. Vänd sedan på fatet och pilla bort bladet. Klart!
"Rabarberfatet" kan användas som tex ett fågelbad, som ett fruktfat på bordet eller bara som en prydnad i rabatten. Eller varför inte ta med fatet som en gå-bort-present.
Glöm inte bort att använda handskar när du håller på med betong då det är frätande för händerna...
Kul:
Det blev ju fint!
Tråkigt:
Ett av bladen jag gjorde blev lite för tunn troligtvis då det föll isär när jag skulle plocka upp det... Tur att jag gjorde två.
Nu ska jag ta och googla efter fler betong-pyssel för det här var kul.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Oja, gjuta i betong är jätteroligt! Har också gjort rabarberfat, och även gett bort. Ett tips är att använda iskubslådor, tex de med hjärtan, till att gjuta betong i. Funkar jättebra!

Visst går det bra att länka till mig :-)

Monkan sa...

Betongpyssel har jag funderat på att testa, verkligen fint blad. Jättebra beskrivning och tips om handskar... Fast jag får nog hålla mig till några mindre projekt, skottkärra äger jag ingen och jag tror inte en sån skulle passa så bra här inne i lägenheten heller :-)

Ett hinder kan ju också vara införskaffande av "geggan", finns det små påsar eller måste man köpa megasäckar? Och finns det på nåt lättillgängligt ställe som Panduro :-) eller måste man ta sig till nån sorts byggmarknad?

En sån fin tavla du gjort, Michelangelo släng dig i väggen :-) Trådrulletavla är en bra grej, det har jag också sett och drömt om. Jag har ju trådrullar :-) spikar, planka, färg, bara en liten hake… En plats! Jag tror inte den skulle göra sig så bra på min köksvägg.. Lyckliga du som har en syhörna!

Masonit är det kanske inte? Är inte det tunt, klent, brunt? Kanske är det sån där mdf board? Sånt som de verkar bygga alla hyllor etc i Roomservice och Äntligen Hemma av.

Annica sa...

Åh vilket trevligt pyssel! Tack för tipset.