onsdag 26 augusti 2009

Tyghjärta



Idag fyller min lillprins 1 år. I present fick han bla ett hjärta som jag själv sytt. Eftersom han är en riktig gullunge så tyckte jag att det skulle passa att stå just "gullunge" på hjärtat.
Till snöre kan man använda nästan vad som helst. Tidigare när jag gjort liknande hjärtan har jag använt grovt snöre men nu så ville jag ha något annat och två snören istället för ögla så att man kan knyta hjärtat vart som helt. (tex runt spjälsängen) Till detta hjärta flätade jag ett snöre av vanligt vitt bomullsgarn.
Så här gjorde jag:
1. Jag klippte ut två hjärtan i vitt tyg och sick-sackade runt om.
2. Broderade med blått virkgarn.
3. Lägg hjärtan-bitarna räta mot räta och lägg snöret inuti med ändarna längs sömmen
4. Sy ihop, men spara några centimeter så att man kan vränga rätt hjärtat.
5. Fyll med stoppning och tråckla ihop hålet.

Kul: Fin dekoration i barnrummet bla.

Tråkigt: Shit pomfritt, vad ont jag hade i fingrarna efter jag broderat. Tyget var ganska hårt så jag fick ta i litegrann. Det är nu jag funderar på om det är vid de här tillfällena man ska ha en fingerborg. Fingerborg = Tantvarning. Nästa gång ska jag var tant!
Tips!
Ska man sy ett hjärta till små barn kan man lägga i en liten skallra så den låter när de lekar med den. Det kom jag på EFTER att jag sytt igen hålet så det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång...

1 kommentar:

Camilla sa...

Hej igen!

Jag är inte den enda pyssliga, du gör ju också superfina saker. Och en snygg blogg har du också så den måste jag börja följa. Vi kanske kan ge varandra inspiration:-)

Kram C.