torsdag 17 september 2009

En kökshandduk blev två grytlappar

För inte så länge sedan fyndade jag kökshanddukar på Hemtex. Ta två betala för en, vilket gjorde att jag fick två kökhanddukar för 19 kr! De hade dessvärre inga grytlappar i matchande tyg så jag tog saken i egna händer. Jag klippte sönder den ena kökshandduken för att kunna sy två grytlappar.
Istället för en liten "ögla" att hänga upp grytlappen i så sydde fast ett litet band snett uppe i ena hörnet som den kan hänga i istället.
För att grytlapparna ska kunna leda bort värmen har jag använt ett foder som är anpassat för just grytlappar och det finns att köpa i sybehörsaffären. (I dessa grytlappar har jag lagt tre lager av det fodret för att jag personligen tycker om lite tjockare grytlappar.) Fungerar säkert lika bra med ett lager också.
Kul: Nice med matchande kökshandduk och grytlappar. Och så gillade jag mönster skarpt. Köpte det i rött också =)

Tråkigt: Grytlappar är inte speciellt utmanande och roligt att sy. Hos oss var det mer ett nödvändigt ont då jag nyligen gjorde en rejäl rensning bland kökshanddukar och grytlappar vilket gjorde att det inte blev några grytlappar kvar.

3 kommentarer:

lilla hjärtat sa...

Fint, jag har det där i vaxat tyg. Tror jag köpte det på Ikea om jag inte mins fel.

Monkan sa...

Snyggt med matchande och sånt smart sätt att fixa tyget :-) Ah, även om det inte var det roligast att sy så får du tänka på resultatet :-)

I helgen ska jag länsa mammas land på japanska lyktor :-) Jag har förvarnat så att hon inte ska rensa bort allt, hon tycket det kommer för mycket , hon tar in några kvistar och resten ser hon som ogräs...

Linda sa...

Tack för en underbar blogg! Jag får massor av roliga tips och idéer. Hit kommer jag verkligen att återkomma.