onsdag 25 november 2009

Adventskalender

Istället för att göra en julkalender med 2x24 små paket (innehållande småkrafs), valde jag att göra en adventskalender som rymmer åtta lite större paket. Varje ficka har fått två fack eftersom tanken är att mina barn ska få öppna ett varsitt paket varje adventsmorgon.

Så här gjorde jag: Jag rotade fram lite stuvbitar. En gammal gardin fick tex vara "bakstycke". Jag sydde först klart fickorna för sig och sedan sydde jag fast dom på bakstycket. Sist sydde jag på några band så att man kan knyta upp adventskalendern på en lämplig plats.

Kul: Jag ångrar inte en sekund att det blev en adventskalender istället för en julkalender. Barnen kanske skulle tycka det var roligt att få öppna ett paket varje morgon men jag blev lite ego och tänkte på allt småkrafs som skulle ligga precis överallt.

Tråkigt: Jag kommer förmodligen inte att kunna lägga i alla paket på en gång för då skulle alla paket vara öppnade redan första advent. Om några år när de blivit lite större kanske de kan lägga band på sig men inte nu...

4 kommentarer:

Gekko sa...

Jättebra idé med fyra paket ju!
Här har mamma sytt barnens kalendrar och hon bakar även egna kex som barnen får i kalendern, varje dag.. Så vi öppnar kalendern först efter middag. :-D

The pyssler sa...

Hehe, det var ju en bra idé. Jag och mina syskon hade en julkalender med paket för varje dag, men det blir ju mest småtjaffs om man ska införskaffa 24 presenter till flera barn. Bättre med färre. Praktiskt och kul för barnen. =)

Karolina sa...

Vilken toppen-idé! Mera rimligt antal presenter att ordna och att få för barnen!

Anonym sa...

En sån där får du sy och sälja till mig nästa år! Kanonsnygg!! /Anki